Hvordan undgår man hundeefterladenskaber på fortovet?

Vi kender det alle. Det er ikke særlig sjovt at skulle rydde hundeefterladenskaber op efter andres hunde, og der er bestemt også forskel på hundeejernes opfattelse af oprydningsansvaret. Personligt har jeg oplevet begge ender af spektret: en hundeejer som ofte går forbi vores hus gik i panik fordi hun havde glemt hundeposen og insisterede på at hente hundeposer derhjemme så hun kunne rydde op. Jeg har også oplevet et par teenage-piger som ringede på for at spørge efter en pose så de kunne rydde op. I den anden ende har vi oplevet hundeefterladenskaber helt oppe på kanten af vores blomsterbed, og sågar helt inde på trappen op til vores hoveddør(!)
Det er et emne som optager mange husejere og det er da vist ligefrem ulovligt ikke at rydde op (se: https://www.bolius.dk/er-det-lovligt-at-efterlade-hundelort-paa-fortovet-688/). Om politiet dukker op hvis man anmelder misæderen er nok tvivlsomt …
På foranledning af et medlem på Engvej vil jeg gerne sætte en debat i gang i foreningen om hvordan man bedst muligt undgår efterladenskaber på fortovet.

Kan det betale sig at foreningen investerer i såkaldte “Høm Høm stationer”?
Hvordan påtaler man det bedst overfor hundeejeren hvis man ser det?
Er det nyttesløst at påtale fordi de hundeejere som ikke rydder op efter sig alligevel uden for pædagogisk rækkevidde?

Dette indlæg blev udgivet i Info. Bogmærk permalinket.